Projekt badawczy

O projekcie

Odpowiedzialne korzystanie z nowych technologii przez dzieci i ich bezpieczeństwo w sieci zależą w największym stopniu od rodziców. Dlatego, poza projektami badawczymi wśród dzieci i młodzieży, realizujemy pilotaż ogólnopolskiego badania „Cyfrowi Rodzice”, które pozwoli nam zdobyć informacje na temat stosunku rodziców do nowych technologii, sposobów korzystania z nich oraz związanych z nimi zwyczajów i zasad, które funkcjonują
w codziennym życiu rodzin w Polsce.

W badaniu może wziąć udział każdy rodzic posiadający przynajmniej jedno dziecko
w wieku przedszkolnym bądź szkolnym. Z góry dziękujemy za poświęcony czas – zdobyta
w ten sposób wiedza posłuży Fundacji do tworzenia kolejnych materiałów edukacyjnych
i programów edukacji cyfrowej dzieci i dorosłych.   

 

01.

Kliknij powyższy przycisk „Weź udział w badaniu” i wypełnij anonimową ankietę online. Zajmie Ci to około 30 minut.

02.

Podziel się z nami swoją wiedzą, a my podzielimy się naszą! W zamian otrzymasz zestaw cyfrowych materiałów edukacyjnych dla rodziców.

Czas trwania:

Badanie pilotażowe

Jesteś rodzicem?

Poznaj zasady Domowego Kodeksu Cyfrowego >

Dowiedz się czym jest higiena cyfrowa >

Zaproś nas do szkoły swojego dziecka >

Zobacz szkolenie:

Fonoholizm i higiena cyfrowa – jak zapobiegać e-uzależnieniom?

Szkolenie dla:
Szkół – uczniów, rodziców i nauczycieli – oraz firm – pracowników i menedżerów

Dowiedz się więcej

97% uczniów w Polsce korzysta z internetu za pomocą smartfona.

Nastolatki posiadają średnio 2-3 konta w mediach społecznościowych

Co piąty uczeń korzysta ze smartfona nałogowo.

W ponad połowie domów nie ma żadnych zasad korzystania ze smartfonów.

Co trzeci uczeń twierdzi, że rodzice nie wiedzą, co robi w internecie.

Co czwarty nastolatek uważa, że nie mógłby liczyć na pomoc rodziców, gdyby napotkał w sieci coś niepokojącego.

Intersection 29
Group 1659

Tematyka poruszana w badaniu

  1. Wzory używania mediów cyfrowych.
  2. Korzystanie z telefonu komórkowego.
  3. Stosunek do internetu, najważniejszych zagrożeń i szans z nim związanych.
  4. Zasady korzystania z mediów cyfrowych w domu.
  5. Ocena relacji z dziećmi.
  6. Elementy dobrostanu psychicznego.
  7. Korzystanie z portali społecznościowych.

Co warto wiedzieć przed udziałem w badaniu

  1. Udział w badaniu może wziąć tylko jedno z rodziców w danym gospodarstwie domowym.
  2. Kwestionariusz należy wypełniać samodzielnie, bez udziału współmałżonka, partnera czy innych osób trzecich.
  3. Wypełnienie kwestionariusza zajmie około 30 minut.
  4. Kwestionariusz należy wypełnić w całości, do końca. Kwestionariusze przerwane i niedokończone nie będą uwzględniane w ostatecznym raporcie. Nie ma tez możliwości powrotu do przerwanego kwestionariusza – należy go wówczas rozpocząć od nowa.
  5. Badanie jest anonimowe. Odpowiadaj szczerze i nie poszukuj
    w trakcie dodatkowych informacji, to nie sprawdzian :).

Czy wiesz, że...

Młodzi nie uważają rodziców za przewodników po świecie cyfrowym.

Za to prawie połowa uczniów pomaga rodzicom rozwiązywać problemy związane
z korzystaniem z sieci.

Realizowane przez nas badania wskazują, że ok. 10% badanych uczniów przyznaje, że ich rodzice w ogóle nie interesuje się ich życiem cyfrowym. Co trzeci uczeń przyznał, że jego rodzic w ogóle nie wie, do czego jego dziecko używa internetu i smartfona, 60,6% uczniów twierdzi, że rodzice nie uczą ich odpowiedzialnego korzystania z internetu oraz smartfona, a 26% uczniów w ogóle bądź w znikomym stopniu mogłaby liczyć na
pomoc swoich rodziców w przypadku wystąpienia czegoś niepokojącego
w internecie.

Twoje dziecko prawdopodobnie czuje się przeciążone informacjami.

Co czwarty nastolatek biorący udział w badaniu zadeklarował, że czuje się przeciążonymi informacjami medialnymi, które codziennie do niego napływają (25,4%).

Co trzeci uczeń (37%) podejmuje próby mające na celu ograniczenie
korzystania z telefonu komórkowego, jak również przyznaje, że czasami chciałoby wyłączyć swój telefon i nie być dostępnym dla nikogo (32%). 

¾ wszystkich badanych uczniów wyraża przekonanie (73%), że czas bez korzystania
z mediów cyfrowych byłby potrzebnym 
czasem dla nich i ich rodzin. Polowa z nich (55,6%) wyraża gotowość do wzięcia udziału w 3-dniowym detoksie

Co piąty nastolatek ma objawy fonoholizmu, a co trzeci jest nim zagrożony.

Jako „fonoholika” postrzega siebie
¼ nastolatków. Około 20%  badanych przez nas uczniów osiąga ekstremalnie wysokie wyniki na skali fonoholizmu (nałogowe korzystanie z telefonu komórkowego), kolejne 20% uczniów osiąga wyniki wysokie.

Co czwarty uczeń deklaruje rezygnację ze snu na rzecz korzystania ze smartfona.
Co dziesiąty nastolatek biorący udział
w badaniu stwierdził, że odkąd używa telefonu komórkowego boli go głowa, ma zawroty głowy lub mdłości, co dziesiąty uczeń przyznaje ponadto, że zdarza im się zapomnieć o posiłku z powodu nadużywania smartfona. Nieco ponad co czwarty uczeń zadeklarował, że zdarza mu się niedosypiać
z powodu korzystania z telefonu komórkowego (29%).

Dbam_o_moj_zasieg_elementy_kv_cs6_rgb-10