Projekt badawczy

O projekcie

Projekt badawczy „Młodzi Cyfrowi” to największe badanie naukowe dotyczące tego, jak młodzież w Polsce korzysta z internetu i smartfonów, jaka jest skala fonoholizmu wśród nastolatków i jak świat cyfrowy wpływa na ich relacje. W badaniu wzięło udział ponad 61 tysięcy uczniów z 1 786 szkół na terenie całego kraju. 

Projekt „Młodzi Cyfrowi” stanowił bezpośrednią kontynuację badań nad fonoholizmem wśród dzieci i młodzieży prowadzonych w latach 2015-2016, w których pochylaliśmy się po raz pierwszy nad kondycją współczesnych polskich nastolatków i problemem nałogowego korzystania ze smartfonów przez uczniów w Polsce. 

W badaniu „Młodzi Cyfrowi” rozwinęliśmy podejmowane wcześniej wątki badawcze o takie zagadnienia jak wzory używania zasobów sieci, samopoczucie badanych osób i ich dobrostan, jak również relacje z osobami najbliższymi. Czy używanie i nadużywanie mediów cyfrowych wpływa na ocenę tych relacji? Czy powoduje obniżenie nastroju, zadowolenia z życia czy poziomu oceny własnej woli życia? Jaka jest skala fonoholizmu wśród młodzieży? Jakie korzyści i zagrożenia płyną z korzystania ze smartfona przez młodzież? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi poszukiwaliśmy w badaniu.

Zapraszamy do lektury dostępnej za darmo w wersji cyfrowej książki „Młodzi Cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan” autorstwa Macieja Dębskiego i Magdaleny Bigaj. 
A zabieganym polecamy prezentację z wybranymi wynikami badania.

50 135

Tylu uczniów odpowiedziało w naszym badaniu na wszystkie pytania. Tylko pełne ankiety poddaliśmy analizie.

1 786

Tyle szkół wzięło udział w naszym badaniu. Dzięki temu objęło ono 16 województw i 273 powiaty.

Czas trwania:

Lata 2017-2019

Zobacz szkolenie:

Fonoholizm i higiena cyfrowa – jak zapobiegać e-uzależnieniom?

Szkolenie dla:
Szkół – uczniów, rodziców i nauczycieli – oraz firm – pracowników i menedżerów

Dowiedz się więcej

Zobacz szkolenie:

Cyberprzemoc, e-uzależnienia, seksting – problemy nastolatków w internecie

Szkolenie dla:
uczniów, rodziców i nauczycieli

Dowiedz się więcej

Co piąty uczeń nałogowo korzysta ze smartfonu.

25% nastolatków czuje się przeciążona nadmiarem informacji docierających do nich przez internet.

Ponad 60% uczniów twierdzi, że ich rodzice nigdy nie uczyli ich odpowiedzialnego korzystania z internetu i smartfona.

Z powodu syndromu FOMO może cierpieć nawet 14% młodzieży.

Co 10. nastolatek w Polsce deklaruje, że jest w związku z osobą znaną wyłącznie z internetu.

23% nastolatków nie pamięta już życia bez internetu i smartfonów.

Intersection 29
Group 1659

Problematyka poruszana w badaniu:

  1. Dobrostan – jak młodzież ocenia swoje samopoczucie psychiczne i fizyczne? Jak wpływa na nie sposób korzystania z nowych technologii?
  2. Wzory używania nowych technologii – jak nastolatkowie korzystają ze smartfonów i innych urządzeń ekranowych? Co młodzież robi w internecie i mediach społecznościowych?
  3. Nałogowe korzystanie z nowych technologii – jaka jest skala fonoholizmu i syndromu FOMO wśród polskiej młodzieży? Od czego zależy czy dziecko uzależni się od internetu i smartfona?
  4. Relacje młodzieży z rodziną i najbliższym otoczeniem. Jak wpływają na to nowe technologie?

Czy wiesz, że...

Udział w naszych badaniach to realne korzyści dla szkół.

Każda szkoła biorąca udział w naszych badaniach otrzymuje zanonimizowane wyniki dla swojej społeczności szkolnej. Pozwala to na opracowanie programów profilaktycznych oraz często stanowi podstawę do wnioskowania o dodatkowe finansowanie na działania profilaktyczne w szkole. Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj bieżące informacje o trwających badaniach.

Twoja szkoła może być Szkołą Odpowiedzialną Cyfrowo.

Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie korzystania z nowych technologii
i funkcjonowania w świecie cyfrowym to dzisiaj konieczność, a nie opcja. Aby wspierać szkoły we wdrażaniu skutecznych działań w tym zakresie, stworzyliśmy autorski program „Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo”. Dowiedz się o nim więcej i dołącz do ogólnopolskiej sieci szkół.

Profilaktyka e-uzależnień zaczyna się w domu.

Skuteczna profilaktyka fonoholizmu zaczyna się już w domu. Dlatego nasze szkolenia kierujemy nie tylko do dzieci i nauczycieli, ale także rodziców. Zobacz naszą ofertę szkoleniową i zaproś nas do swojej szkoły lub przedszkola. Skorzystaj także z naszych materiałów edukacyjnych do wykorzystania
w domu i w szkole.

Dbam_o_moj_zasieg_elementy_kv_cs6_rgb-10