Skala Problemowego
Grania w Gry

(5-stopniowa, testowa)*

Granie w gry komputerowe i mobilne to dziś jedna z najpopularniejszych form spędzania czasu wolnego. Dla wielu osób jest to pasja, rozrywka, forma relaksu czy nawet środek do nawiązywania relacji społecznych. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się nad tym, czy Twoje granie rzeczywiście pozostaje pod Twoją kontrolą?

Zapraszamy Cię do wypełnienia Skali Problemowego Grania w Gry – narzędzia, które pozwoli Ci sprawdzić, czy Twój sposób korzystania z gier cyfrowych jest zdrowy, czy może niesie za sobą pewne ryzyko zakłócenia codziennego funkcjonowania.

Skala została opracowana na podstawie aktualnych kryteriów diagnostycznych WHO (ICD-11) oraz inspiracji badaniami nad problemowym graniem i uzależnieniami behawioralnymi. Znajdziesz tu 35 pytań, które dotyczą siedmiu obszarów życia, na które gry mogą wpływać – od kontroli nad czasem grania, przez relacje, aż po emocje i codzienne obowiązki. Im więcej punktów zdobędziesz, tym wyższe ryzyko, że granie staje się dla Ciebie problematyczne.

Pamiętaj, że nie jest to test diagnostyczny ani narzędzie kliniczne. Przygotowana przez fundację Dbam o Mój Zasięg testowa wersja skali nie służy do stwierdzania uzależnienia od gier. Tylko psycholog lub psychiatra może postawić taką diagnozę na podstawie szczegółowej rozmowy i analizy.

Ten kwestionariusz ma na celu pomóc Ci zyskać samoświadomość – zauważyć ewentualne sygnały ostrzegawcze i w razie potrzeby zaproponować pierwsze kroki, jakie możesz podjąć, by odzyskać kontrolę nad graniem. Na końcu testu znajdziesz również komentarz do wyniku oraz kilka praktycznych wskazówek dopasowanych do poziomu ryzyka, które może nie tylko pomóc Ci lepiej zrozumieć swoje nawyki, ale i realnie je poprawić.

Odpowiadaj szczerze – tu nie ma odpowiedzi dobrych ani złych – są tylko te prawdziwe. Gotowy/a? Przejdź do pytań i zobacz, co naprawdę mówi o Tobie Twój sposób grania.

* Skala została opracowana autorsko na potrzeby niniejszego badania. Inspiracją przy konstruowaniu pozycji oraz strukturze wymiarów były istniejące narzędzia badające problematyczne granie, w szczególności:

  • Pontes, H. M., & Griffiths, M. D. (2015). Measuring DSM-5 Internet gaming disorder: Development and validation of a short psychometric scale. Computers in Human Behavior, 45, 137–143. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.006
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77–95. https://doi.org/10.1080/15213260802669458
  • American Psychiatric Association (2013)Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • World Health Organization (2019)International Classification of Diseases 11th Revision (ICD-11).

W procesie tworzenia skali wykorzystano zarówno przegląd literatury dotyczącej diagnozy zaburzeń związanych z graniem, jak i koncepcje teoretyczne dotyczące utraty kontroli, priorytetyzacji grania, konsekwencji emocjonalnych oraz zakłóceń funkcjonowania codziennego.

 

Jeśli chcesz otrzymywać materiały edukacyjne fundacji Dbam o Mój Zasięg wraz z dostępem do bezpłatnych wydarzeń prosimy o możliwość skorzystania z zapisu do naszego Newsettera

Zapraszamy również do odwiedzenia naszego programu profilaktycznego w zakresie ochrony zdrowia psychicznego: https://gdanskikodrodzicielski.pl